Nieuwe brochure betreffende het Slijkgat
Wij ontvingen via Regio Delta Noord een nieuwe brochure met informatie over de navigatie in het Slijkgat. De belangrijkste aanpassing in deze brochure betreft Vuurtoren Ouddorp:
Per 1 januari 2024 vindt geen uitkijk meer plaats door vuurtorenwachters en wordt marifoonkanaal VHF 87 niet meer uitgeluisterd. Ook worden geen scheepvaartuurberichten meer uitgezonden. Alleen het karakter van het vuurtorenlicht is nog operationeel.
In de bijgevoegde brochure is vermeld waar u bijzonderheden en actuele informatie kunt vinden over het Slijkgat (zie bijlage).
Stremming Spoorbrug Dordrecht 2025
Van Prorail werd een bericht ontvangen, betreffende een voorgenomen stremming voor scheepvaart van de spoorbrug over de Oude Maas in Dordrecht; ook wel bekend als de BROM (Brug Over de Maas).
Deze brug wordt van 14 januari 2025 tot en met 14 februari 2025 niet bediend.
De reden hiervoor is dat ProRail werkzaamheden uitvoert aan het bewegingswerk van de spoorbrug. De lagers van de omloopwielen waarop de kabels van het hijssysteem van de spoorbrug lopen worden vervangen. Het gaat om vier stuks per pijler dus in totaal 16 wielen die nieuwe lagers krijgen. Om de lagers te kunnen vervangen wordt het contragewicht losgemaakt. Daardoor is het gedurende 5 weken niet mogelijk om de brug tussentijds te bedienen en is tijdens deze periode het vaarverkeer over de Oude Maas gestremd voor (hoge) schepen.
Zodra het bericht aan de scheepvaart (BAS) met de exacte start- en eindtijd door RWS is opgesteld zal dat worden gedeeld.
Vooruitlopend op het rondzenden van de BAS en de aankondiging op de website Vaarinformatie willen Prorail deze informatie al delen, zodat men de tijd heeft om planningen aan te passen of gebruik te maken van een alternatieve route.