Nieuwsbrief 27 aug 2024 - Verslag Havenkampioenschap 2024 - Onderhoud Bonte Os - Nieuw brugsein

havenkampioenschap-2024-a

Verslag/uitslag Havenkampioenschap 2024

Zaterdag 24 augustus werd door leden van WSV Hellevoetsluis, WSV Helius en WSV Haringvliet gezeild in het kader van het Havenkampioenschap 2024. Helaas konden er door de omstandigheden, slecht 2 manches gevaren worden. Daarnaast moest de finale met de optimistenrace gecanceld worden vanwege naderend noodweer.Op het startschip werden na afloop forse windstoten gemeten tot 28 Knopen. Inderdaad kwam rond half 5 een diep grijze onrustige lucht met volgens sommigen een kleine windhoos, maar in ieder geval kwam daar een  fors noodweer uit voort. De wedstrijdleiding was dan ook blij met de genomen beslissingen.
Wij danken overigens Brent Biesheuvel van zeilschool iSail voor het belangeloos ter beschikking stellen van de uiteindelijk niet gebruikte, maar wel mooie nieuwe Optimisten.

De uitslag  groepswinnaars waren:
groep A - team Kalfsterman
groep B - team Roodenburg
groep C - team Krijger
Alle 3 lid van WSV Helius. Aangezien de Optimisten wedstrijd niet doorging, heeft de wedstrijdleiding team Kalfsterman tot individuele Havenkampioen 2024 uitgeroepen.
Het verenigings Havenkampioenschap gaat om de beste 3 geklasseerden van een vereniging per groep. De vereniging met de minste strafpunten krijgt de verenigingsbokaal. Zo kreeg in groep B en C WSV Haringvliet  de minste strafpunten! Alleen zorgde een enorm puntenverschil in groep A voor een nipte overwinning voor WSV Helius 39 punten tegen 41 punten voor WSV Haringvliet.

Kees Boon, Ruud Hardenbol en Bram Sprij,

bram-uitreiking-bokaal

bonte-os-in-onderhoud

Onderhoudswerkzaamheden Bont Os, Heliushaven

Vanaf deze week zullen door de firma Willemse onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd worden aan de buitenzijde van de Bonte Os. Hierdoor is het gebouw beperkt toegankelijk; afhankelijk van de werkzaamheden.

Planning (afhankelijk van weersomstandigheden):
• Week 35: schoonspuiten gevels met hoge druk
• Week 36: reparaties houtwerk / herstel voegen metselwerk
• Week 36 – 37: schilderwerk buiten kozijnen en deuren

groepen-elektra

Waterschade zekeringenkast Bonte Os, Heliushaven

Tijdens de zware regenval afgelopen zaterdagavond is er waterlekkage ontstaan in de meterkast in  de Bonte Os. Met als gevolg dat in een deel van de groepenkast kortsluiting is ontstaan, waardoor een aantal groepen zijn uitgebrand. Zondag is door de havencommissie een noodaansluiting gemaakt om de belangrijkste delen van het gebouw weer onder stroom te kunnen zetten. Echter niet alle groepen kunnen nu gebruikt worden. Met als gevolg dat niet alle installaties of verlichting in het gebouw werken.
Inmiddels zijn nieuwe onderdelen besteld en zodra deze binnen zijn zal de groepenkast weer hersteld worden. Dit kan echter enkele dagen duren.

haringvlietbrug-nieuw-sein

Nieuw brugsein Haringvlietbrug: rood-dubbel groen

Op de onlangs gerenoveerde Haringvlietbrug prijkt een nieuw brugsein: rood-dubbel groen. Deze nieuwe lichtcombinatie wordt pas per 1 januari 2025 officieel aan het BPR wordt toegevoegd. Het nieuwe brugsein ‘rood-dubbel groen’ wordt toegevoegd om duidelijk te maken dat wanneer een brug geopend is, de scheepvaart van beide zijden tegelijkertijd door mag varen.
Het oude sein ‘rood-groen’ gaf alleen aan dat scheepvaart van één kant door mocht varen zodra de brug open was. Het nieuwe sein moet zorgen voor efficiëntere en veiligere doorvaart bij bruggen waar dubbel passeren mogelijk is, met als doel dat de openingsduur van de brug verkort kan worden.
Met beroepsvaart voor een brug mag dubbel passeren bij de Haringvlietbrug niet. Als er ook beroepsvaart wacht op een opening, zal de bedienaar aan slechts één kant groen geven en als de beroepsvaart is gepasseerd eventuele scheepvaart van de andere kant laten passeren.
Waarschijnlijk gaan we in de najaarseditie van Het Bestek een artikel wijden aan dit nieuwe brugsein.