Nieuwsbrief 12 okt 2024 - Reminder winterberging 2024-2025 - Perscontainer Heliushaven)

winterberging-header

Reminder Winterberging 2024 – 2025

Inschrijving voor winterstalling op de kant is nog mogelijk tot maandag 14-10-2024. Op dit moment hebben we 33 inschrijvers. Er is nog plek voor eventueel 6 schepen.

Inschrijven is mogelijk middel bijgaande link: https://forms.office.com/r/JRBd98ycLM of door in scannen van onderstaande QR code. Maandag avond sluiten we de inschrijving en gaan we beginnen met indeling van de schepen op de kant.

qr-code-winterberging

Nadat de schepen op de kant staan is er ruimte in zowel kanaal als Heliushaven. Winterliggers die komende winter in het kanaal willen overwinteren kunnen zich melden bij Martien Zonneveld (kanaal@wsv-haringvliet.nl).

Vanaf 9 november dient de golfbreker ook weer leeg gemaakt te zijn. Schepen die in een andere box willen liggen in de Heliushaven voor de komende winter kunnen dit opgeven aan Michel de Reus (Heliushaven@wsv-haringvliet.nl)

Bij ingebruikname van een winterbox graag meterstand opnemen van uw eigen box en de begin meterstand van uw winterbox. Deze doorgeven aan onze administratie (administratie@wsv-haringvliet.nl)

Nu het vaarseizoen er nagenoeg op zit en de winter met rasse schreden ons tegemoet komt is het ook weer tijd om de boot winterklaar te maken. Gedurende de winter is het verplicht om zowel voor als achter aan dubbele trossen te liggen. Controleer of de lijnen niet  kunnen doorschavielen. De meeste mensen zullen de zeilen van de boot halen. Een enkeling zal de winter door blijven zeilen. Zorg er dan voor dat met name de rolfokhoes goed vast gezet is zodat deze bij storm niet kapot klappert.

Perscontainer

Van de zomer is het helaas een paar keer voorgekomen dat de perscontainer het niet deed met als gevolg een overvolle container. Zo vol dat men het vuil niet in de container kwijt kan en er dus naast zet. Dit heeft dan weer tot gevolg dat Renewi de container niet kan legen. Erg vervelend en smerig bovendien.

Niet voor niets zit er een sticker op de container waarin aangegeven is wat er wel en niet in gegooid mag worden.

Helaas is een aantal leden kennelijk woordblind en de schaamte voorbij en gooien hun bouwafval er in, verpakkingsmateriaal, verf- en oliebussen en komplete bootkussens!

perscontainer1b

Ook worden er met regelmaat zaken naast de container gelegd. Zo kwam ik recentelijk een oude magnatron tegen en lege brandblussers. Nu kunnen de mensen van de havencommissie dit alsnog naar de vuilstort brengen. Daarnaast wordt de vereniging opgezadeld met extra vuilstort kosten, nog afgezien van herstelkosten perscontainer omdat er oneigenlijke zaken in gegooid worden. De bootkussens hebben we inmiddels uit de perscontainer gehaald en in de puin container gegooid die we voor zelfwerkzaamheid nodig hebben.

perscontainer4a

Hierbij nogmaals het zeer dringende verzoek om zaken die niet in de perscontainer gegooid mogen worden zoals aangegeven op de container mee naar huis te nemen en daar weg te gooien op de vuilstort.

Hoewel wij cameratoezicht hebben op de container willen we niet de richting op gaan om daar gebruik van te moeten maken om daders te achterhalen. Bij deze dan ook het vriendelijke doch dringende verzoek aan de booteigenaar om zijn bootkussens alsnog uit de puincontainer te halen en zelf thuis weg te gooien.

De vuilcontainer die achter de Bonte Os staat is door voor zelfwerkzaamheid en is niet bedoeld om troep van schepen in te gooien die niet in de perscontainer mogen!

Michel de Reus
Havencommissaris Heliushaven