Winterstalling: de schepen staan weer op de kant
Tijdens de afgelopen 2 weekenden zijn de schepen voor de winterstalling op de kant gezet. Gelukkig zat het weer mee en is het stallen netjes en soepel verlopen, zoals vooraf gepland.
Voor de volledigheid nogmaals de spelregels die gelden voor de op de kant gestalde schepen, zoals ook is opgenomen in de huur-overeenkomst winterstalling:
- Alle werkzaamheden aan schepen dienen dusdanig te worden uitgevoerd dat anderen daarvan geen schade of hinder ondervinden.
- Het is op het terrein niet is toegestaan schepen te gritstralen of m.b.v. slijptol/bandschuurmachine aanzienlijke werkzaamheden aan schepen te verrichten.
- Laswerkzaamheden zijn alleen mogelijk na toestemming van de havencommissaris en onder bepaalde voorwaarden.
- Het is niet toegestaan om elektriciteit aan te wenden voor verwarmingsdoeleinden en elektrokabels dienen elke avond te worden opgeruimd.
- Het is verplicht om bij onderhoudswerkzaamheden - anders dan afspuitwerkzaamheden – beschermingsmaatregelen te nemen, ter voorkoming van overlast aan elkaar en van bodem- en/of oppervlaktewater verontreiniging (denk daarbij aan het spannen van dekzeilen onder en rondom het schip, en moeten de op deze manier opgevangen verfresten en dergelijke, dagelijks in de daarvoor bestemde container worden gedeponeerd). Het parkeerterrein is schoon en de belijning is net nieuw aangebracht. Dit willen we ook zou houden!
- Opgevangen verfresten en dergelijke dienen dagelijks in de daarvoor bestemde container worden gedeponeerd. Vuil en afval in de daarvoor bestemde containers dient te worden gedeponeerd; Chemisch afval, zoals verfresten, afgewerkte olie, bilgewater, oude oliefilters, accu’s en dergelijke, in de desbetreffende vaten in de milieucontainer dient te worden gedeponeerd.
- Ter voorkoming van brand- c.q. ontploffingsgevaar mogen er geen gasflessen of andere brandbare stoffen aan boord van uw schip aanwezig zijn (buiten de vaste brandstoftank).
Mastenberging
Masten dienen gestald te worden op de mastrekken aan de waterkant bij de Optimisten stalplaats. Alle masten dienen voorzien te zijn van een label met scheepsnaam. Bij het plaatsen van de masten dient men ervoor te zorgen dat de andere reeds gestalde masten niet beschadigd worden. Met name straks in het voorjaar wanneer de masten weer uit de stalling worden gehaald. Afgelopen winter is bij een aantal masten hierdoor schade ontstaan welke niet is gemeld. Dit is erg vervelend. Schade kan altijd gebeuren, maar meld dat bij de eigenaar of havencommissaris.
Er is een mast gestald op de opbergruimte onder de overkapping achter de Bonte Os (zie onder). Dit is geen mastenberging! Helaas is de mast ook niet voorzien van een naam, zodat ik ook geen contact heb kunnen opnemen. Hierbij het vriendelijke doch dringende verzoek om de mast komend weekend alsnog te verplaatsen naar de mastenberging aan de waterkant.
Winterliggers
Nu de schepen voor overwintering op de wal staan, is er weer voldoende plaats in de haven voor schepen die aan G-steiger liggen en/of meer beschut aan de binnenzijde van de Heliushaven willen liggen. Op dit moment liggen er nog 5 schepen aan de G-steiger. Deze dienen uiterlijk 1 december verlegd te zijn.
Voor een overwinter-plek in de Kanaalhaven (lekker beschut) of aan een drijvende steiger in de Heliushaven kunt u contact opnemen met de haven-commissarissen. Van een aantal leden hebben we al een verzoek ontvangen en we zullen deze in de komende dagen beantwoorden. Mocht je op korte termijn geen reactie ontvangen, dan graag nogmaals je verzoek mailen. Door alle drukte kan het ons ontgaan zijn.
Bij verplaatsen naar een andere ligplaats: van de betreffende boxnummers, via een e-mail de standen van de betreffende stroommeters doorgeven aan de administratie via: administratie@wsv-haringvliet.nl
Conform het haven regelement dienen alle schepen in het stormseizoen (1 oktober – 1 april) met dubbele lijnen voor en achter afgemeerd te worden. Bij een groot aantal schepen is dit op dit moment nog niet het geval. Ook hierbij het vriendelijke doch dringende verzoek alsnog zo snel als mogelijk, echter uiterlijk voor 1 december, dubbele afmeerlijnen aan te brengen. Afgelopen winter is het al diverse keren voorgekomen dat lijnen tijdens een storm door geschavield zijn. Niet alleen levert dat schade op aan de eigen boot, maar ook aan die van de buurboten en steigers! Voorkomen is beter dan genezen.
Bescherm de landvasten tegen door schavielen, bijvoorbeeld door het aanbrengen van tuinslang, maar tuinslang kan gaan plakken op den duur. Via de watersportwinkels zijn ook beschermmantels te koop die slijtvast zijn en zo over je lijn geschoven kunnen worden. Zie hieronder voor een voorbeeld:
Andere tips voor winterperiode:
- Mocht je niet meer gaan zeilen, dan is het verstandig om de zeilen van de boot te halen. Met name rolgenua’s en rolfok hoezen krijgen er enorm van langs tijdens een storm. Als deze loskomen en door de wind uitrollen, kunnen naast schade ook gevaarlijke situaties ontstaan als mensen proberen het zeil te bergen. Mocht je het voorzeil toch op laten staan, dan is het verstandig om een 2e val om de rolfok te slaan. Dit voorkomt kapot klapperen en mogelijk uitrollen van het zeil.
- Mocht je elders overwinteren met de boot, vergeet dan niet de stroom-meterstand door te geven aan de administratie en de walstroomaansluiting op slot te doen.
- Heb je een automatische bilgepomp, vergeet deze dan niet uit te zetten. Het komt met regelmaat voor dat er olie-verontreiniging wordt waargenomen in de haven, mogelijk veroorzaakt doordat een bilge wordt leeggepompt die vervuild is met olie. We hebben afgelopen periode meerdere malen een melding gekregen en zelfs bezoek van Rijkswaterstaat en DCMR. Als er wordt geconstateerd dat er oppervlaktewater wordt verontreinigd, kan hiervoor een forse boete opgelegd worden. Deze wordt overigens opgelegd aan de vervuiler.
|
|
|